Sunday, July 18, 2010

♥ 52 : kenape x bole kawal perasaan marah, pelik

bile aku marah, aku menages! bile aku marah, aku jadi tade mood! bile aku marah, aku akan senyap je! bile aku marah, muke aku jadi kelat, masam! seriously, that is me. so far aku x penah lagi meninggikan suara bile aku marah. aku akan senyap sebab aku takot aku akan melukakan perasaaan owang, biar aku yang terluka. tapi jangan owang lain. so better for me, silence is the best work.

but aku jugak yang susah, so many things in mine that aku pendam je. so one day it will be BURST OUT, i also don't know. selalu owang cakap camni, " JANGAN PENDAMKAN PERASAAN, NANTI KO JUGAK SUSAH! ONCE X BOLEH STAND ANYMORE, IT WOULD BE LIKE VALCANO! ". selagi aku bole berfikir dengan baik, selagi aku bole bersabar, selagi tuh aku x akan mengamok seperti gunung berapi. insyaAllah

okay i talk randomly ye based on my experience. some people, bile marah mereka lupe sume. meninggi suara tanpa memikirkan perasaan owang lain. memaki hamun owang sesuke hati. marah seperti like shit. ugh! aku x bole terima bile dimarahi depan owang ramai, feel like terhina giler kan. kadang kadang small things pon, nak melenting. i don't understand! cube lar bersabar bole x?

tapi bile other person marah dia like shit, tau lak malu. tau lak bengang. cam x bole terima pulok. cam kat dunia kan, owang kena jaga perasaan ko je. come on ar! cam mane ar owang nak respect ko, kalu ko x respect other person kan. don't to be childish. grow up okay. i made some google for this ;

“Like other emotions, anger is accompanied by physiological and biological changes. When you get angry, your heart rate and blood pressure go up, as do the levels of your energy hormones, adrenaline, and noradrenaline.”
dalam erti kate lain, marah juga diikuti dengan perubahan psikologis dan biologis. ketika anda  marah, denyut nadi dan tekanan darah meningkat, begitu juga dengan level hormon, adrenaline, dan noradrenaline. so x perlu marah jika ade penyakit like jantung. belajar bersabar to long live away.

actually, tidak ada yang salah dengan marah. tapi biar lar kerana reason yang munasabah and still under control lagi kan kerana ;

" Marah yang membabi buta, bisa merugikan diri sendiri dan orang lain "

Sebetulnya melatih diri mengawal marah merupakan hal yang memang patut dilakukan, terutama untuk meningkatkan kualiti diri. Sekarang ini kualiti manusia tidak hanya ditentukan oleh IQ (Intelligence Quotient), tapi juga oleh EQ (Emotional Quotient) ye kawan kawan, =)



jangan ikutkan bisikan syaitan, istigfar bebanyak, more ♥

2 comments:

Syazana said...

org yang dapt mengawal kemarahannya adalah org yang pling pndai,, bg Sya laa

@TeeYahFikri said...

setuju dengan anda. sy jugak akan berbuat benda yg same kalau marah.
sesetengah org, tak pandai nak marah org lain.

Post a Comment