Tuesday, August 10, 2010

♥ 76 : oh sumpah aku risau!

Free Graphics


actually tadi pegi klinik sebab aku kurang sehat. aku x demam. tapi ape yang risau pasal aku batok dah seminggu tapi x baik baik lagi. kalu batok ala ala manja gituh, aku x risau. nie batok hardcore nyer tau. sampai cramp perot aku. pastuh aku x dapat tido dengan nyenyak since last week. sebab BATOK!

okay! pastuh doc cakap batok aku sangat terok. tapi throat tade merah sangat. doc soh pegi hospital untuk wat x-ray paru paru ye kalu after 2 days aku makan ubat still batok lagi. doc cakap maybe aku kena BATOK KERING.

haiyo! teros aku panic. balik umah tadi teros google pasal batok kering nie. aku ade ar sikit informasi pasal batok kering.

Apakah batuk kering?
Batuk kering adalah disebabkan oleh jangkitan kuman 'tubercle bacilli'. Ia disebarkan oleh titisan udara apabila pesakit yang mempunyai kuman yang aktif batuk. Paru-paru adalah organ utama yang selalu dijangkiti. Ia juga boleh melibatkan otak, tulang, kelenjar limfa, buah pinggang dan kulit. Batuk kering yang menyerang paru-paru dikenali sebagai 'pulmonary tuberculosis'.

Tanda tanda batuk kering ; 
Batuk berpanjangan selama 2 minggu atau lebih
• Batuk berdarah
• Demam dan berpeluh pada waktu petang atau malam
• Hilang selera makan atau turun berat badan
• Sakit dada semasa batuk atau bernafas secara dalam
Mudah letih dan lemah


so far, aku cuma batok berpanjangan dan mudah letih dan lemah. dan sangat lar menyeksakan diri aku nie. belom ade tanda tanda yang lain. doakan lar aku kembali sehat ye! sebab lusa dah pose!