Sunday, September 12, 2010

♥ 112 : Raya tak semeriah dulu. Tapi kenape?

السلام عليکم

Eh, hari ini dah masuk raya ke-3 kan. Mood raya pun macam dah tade rase nyer. Dah kata puasa sebulan, raya pun sebulan lah kan. Tapi mane pegi nyer mood raya sebulan tuh ye?

Aku rase kan bila raya je macam dah tak best, tak hot and cool, tak semeriah dulu macam zaman aku kecik kecik tau! Adakah ini yang dirasakan pabila umur seseorang itu semakin meningkat? Ceit! aku belum tua lagi ye, baru 23 tahun. Heh!

Mari aku bercakap pasal kalau raya zaman aku kecik kecik ;

Pertama, sebab semua juadah raya buat sendiri! Macam menganyam ketupat, macam dulu arwah atuk aku sanggup tuh kacau dodol tau, riuh rendah jadi nyer bile nak raya kan. Buat bahulu pakai dapur arang. Seronok! Tak macam sekarang, semua nyer ready made punye. Hee, mak aku pun sekarang pakai ready made nyer je macam nasi impit semua tuh, mak aku cakap senang! Kuih raya pun main kuih tunjuk je sekarang. Tak payah susah susah dah.

Kedua, sebab budak budak sekarang tak adventure sangat! Macam aku kecik kecik, bunyi mercun dengan meriam buluh hebat sangat malam  malam raya. Kalau macam aku budak perempuan main bunga api bagai, macam cool je kan. Best sangat time tuh. Sekarang banyak sangat yang tak boleh dah. main mercun pun mak pak tak bagi dah. Bahaya!

Ketiga, sebab banyak dah berhijrah ke bandar! Raya kat kampung gak best. Betol! Macam aku kat kampung belah mak aku, dah tade sape sape dah. Atok dah meninggal, nenek pula duduk dengan pak ndak kat kl. Belah ayah aku pun dah tade atok dengan nenek. tinggal makcik pakcik je dah. Rindu dengan arwah atok aku, rindu nak balik melaka.

Keempat, sebab duit raya aku semakin berkurang! Sangat sangat sedih tuh. Kalau dulu banyak dapat duit raya, macam semua berebut rebut nak bagi aku duit raya. Haha. Sekarang jangan berharap ar. Kalau dapat pun ciput je. Tak bersyukur langsung kan.

Kelima, sebab cuti raya dibebani dengan assignment yang kemain banyak ko! Ade ke patut bagi assignment time cuti raya. Dengki tau para lecturer aku. Tak pasal pasal mood nak beraya pun hilang dan semakin menjauh. Tapi still tak siap siap lagi assignment aku nie. Malas!


Okay, dah abes! bye.